donderdag 9 september 2021

Hussem in huis
























Je ziet het, en je weet het meteen. Zo verging het me toen ik een tijdje geleden met Angèle binnenstapte bij Neeltje Twiss op de Haagse Denneweg en daar deze ets van de altijd al door mij bewonderde Willem Hussem zag, prachtig gedrukt door Willem Minderman en uitgebracht door galerie Nouvelles Images - waar ik altijd al graag kwam - in 1982. Nu is deze prent (nr. 16 van de 30 genummerde exemplaren) in mijn bezit, en heb ik die opgehangen tussen de andere lievelingen uit mijn kleine verzameling. 














Hussem is tijdloos modern en staat weer helemaal in de belangstelling. Zo wijdde Pulchri Studio in de majestueuze Mesdagzaal van 6 t/m 29 augustus 2021 een grote tentoonstelling aan zijn werk, waar vooral zijn grote kleurige schilderijen te zien waren onder de noemer de zee bevaren / een wolk als zeil

dichter en schilder 

Deze titel verwijst natuurlijk naar het beroemde gedicht waarin de dichter en de schilder Hussem samenvallen:

zet het blauw
van de zee
tegen het
blauw van de
hemel veeg
er het wit
van een zeil
in en de
wind steekt op

Willem Hussem
Uit: 'In druk', 1965.

Over de dichter Hussem maakte Henk Augustijn deze documentaire, die ik hier warm aanbeveel, waarin we Willem Hussem zelf ook aan het woord horen.

eenvoud en zuiverheid 

Uit de tekst ten geleide van de tentoonstelling in Pulchri licht ik hier deze passages, die ik zelf niet beter kan verwoorden.

"Een voortdurend streven naar eenvoud en zuiverheid lag ten grondslag aan zijn hele oeuvre. Het was in het Zen Boeddhisme en de filosofie van Hegel dat hij de intellectuele basis vond voor de universele kijk op de wereld die zijn denken en werken zou bepalen.

Hussem was zijn hele leven op zoek naar een manier van werken die aansloot bij zijn filosofische opvattingen. In de poëzie vond hij dit in korte teksten, terwijl hij in de kunst aanvankelijk een stijl vond die het midden hield tussen expressionisme en constructivisme, en uiteindelijk uitmondde in geometrische abstractie."

Parallel aan ’de zee bevaren / een wolk als zeil’ was bij de Haagse galerie Dürst Britt & Mayhew de groepstentoonstelling ‘What the moon can tell you has been said by the sun’ te zien, van 17 juli t/m 5 september 2021, waarin werk van Hussem gepaard werd aan dat van drie levende vrouwelijke kunstenaars; de Nederlandse Esther Tielemans (1976), de Mexicaanse Alejandra Venegas (1986) en de Zuid-Koreaanse Jongsuk Yoon (1965), die allen pogen op geheel eigen wijze de natuur en het landschap vast te leggen middels abstracte vormen. 

Hussem leeft, leve Hussem, ook vanaf de plek waar ik deze woorden schrijf, in mijn eigen kamer.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...