zaterdag 18 september 2021

30 jaar Plantage Poëzieprijs!

Vandaag gaan we naar de uitreiking van de Plantage Poëzieprijs 2021 in de mooiste buurt van het land. De prijs wordt nu al voor de dertigste keer uitgereikt door de Vereniging Vrienden van de Plantage en beleeft daarmee al zijn zesde lustrum! Dat is voor dichters, deelnemers en poëzieliefhebbers in ons land (en ons taalgebied) iets om blij om te zijn. 

En voor de oprichters van de Vrienden van de Plantage en de grondvesters van de prijs is er vandaag alle reden om trots en tevreden te zijn. Ik ben een van die oprichters, net als vriend en dichter Ko van Geemert, en hem komt alle eer toe dat hij de Plantage Poëzieprijs vanaf ons eerste jaar (1991) is gaan organiseren en daar zo lang mee is doorgegaan, om precies te zijn de eerste 25 keer.

Bij de feestelijke viering van het 25-jarig bestaan van de Vrienden van de Plantage schreef ik een gedichtencyclus over hoe het allemaal begon, onder de titel Alles begon in de Plantage












De Plantagebuurt in Amsterdam (kortweg De Plantage) is al mijn hele leven mijn lievelingsbuurt. Ik ben geboren in het aangrenzende Amsterdam-Oost, in het huis van mijn Oma in de Grensstraat (tussen Wibautstraat en Weesperzijde). Mijn eerste herinneringen aan de Plantage zijn natuurlijk net als voor miljoenen andere grootgeworden kinderen verbonden aan Artis, de Papegaaienlaan, het Apenhuis, het Aquariumgebouw en meer. De combinatie van groen en grandeur, brede lanen tussen witgepleisterde villa’s, omzoomd door parken vol exotische planten en dieren, het trof me als klein jongetje al direct en die betovering is altijd gebleven.

Fijn dus om vanmiddag weer langs het Hortusplantsoen en de Plantage Muidergracht naar de Plantage Kerklaan te wandelen, en dan rechts de brug over naar het prachtige gebouw van de Evangelisch-Luthers Diaconie dat nu onderdak biedt aan het Luther Museum Amsterdam.

In de kerkzaal van het voormalige Oude Mannen- en Vrouwenhuis wordt vanmiddag dus de dertigste Plantage Poëzieprijs uitgereikt. De jury las de 269 ingezonden gedichten en koos er drie om de makers daarvan te nomineren. Dat zijn voor deze editie de dichters Margriet van Bebber met het gedicht bij een bedrijfsbezoek aan de tramremise, Onno-Sven Tromp met het gedicht Wat wil je van me? en Robin Veen met het gedicht CRYPTOGRAM.

Ik wens de genomineerden hierbij geluk met hun nominatie en verheug me op hun voordracht vanmiddag in deze prachtige ambiance, waarna één van hen de onsterfelijke roem ten deel zal vallen om de winnaar te worden van de dertigste Plantage Poëzieprijs.

De Vrienden van de Plantage zijn te vinden en te volgen via hun website en hun Facebookpagina

Bij het 25-jarig bestaan van de Plantage Poëzieprijs verscheen de bundel De tijd is bijna stilgezet – 25 jaar Plantage Poëzieprijs die werd samengesteld en geproduceerd door Willem Campschreur en die de Vrienden in eigen beheer uitgaven. 

Mijn eigen gedichtencyclus Alles begon in de Plantage bij het 25-jarig bestaan van de Vrienden van de Plantage is nog altijd hier te lezen.

Leve de poëzie, leve de Plantage!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...