vrijdag 3 september 2021

Bijenfilmpjes

We weten allemaal dat het slecht gaat met de bijen en hoe belangrijk ze zijn voor de bestuiving van gewassen en daarmee voor de voedselvoorziening. Van ons voedsel is 35% afhankelijk van bestuiving. We kunnen niet zonder bijen en zonder de ecosysteemdienst die zij gratis leveren.

Daarom let ik beter op bijen dan een aantal jaren geleden. En nu we allemaal een mobiele telefoon op zak hebben waarmee je ook foto's en filmpjes kunt maken, sta ik vaker stil wanneer ik bijen of hommels bezig zie op bloemen waar ik langs loop. 

In mijn groeiende verzameling bijenfilmpjes neemt deze een speciale plaats in: een zonnebloem in de zon waarop een bij nectar aan het verzamelen is en een hommel die erbij komt. 

Na zo'n aanblik loop je blij weer verder.


Braamstruik

Vlinders en bijen wijlen bij de roze bloemen.
De groene en paarse bramen zijn alleengelaten.
Zijn zij zichzelf genoeg? Missen zij niet het diepe zoemen
waarmee de bijen tot de bloesems praten?
En 't sprakeloze, wankele evenwicht
waarmee de vlinders op haar blind gezicht
zich even nederlaten?

M. Vasalis

Uit: Vergezichten en gezichten, 1954.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...