zaterdag 11 september 2021

20 jaar na 9/11

11 september vandaag. Natuurlijk denk ik net als iedereen die het zich nog kan herinneren meteen weer terug aan 11 september 2001, en natuurlijk weet ik net als al die anderen nog precies waar ik op dat moment was en met wie.

Het was dinsdag, ik was met mijn officemanager Jolanda aan het werk in mijn kantoor aan de Staalkade, hartje Amsterdam met uitzicht op de Amstel voor de deur, pal naast het stadhuis, de grootste opdrachtgever van ons bureau. De andere medewerkers waren de deur uit, naar vergaderingen bij diverse klanten om daar rapportages van te maken. Het was het normale begin van een druk vergaderseizoen.

Milko

Aan het begin van de middag stapte Milko binnen, onze systeembeheerder die de computers en het netwerk onderhield en altijd weer up to date wist te maken met nieuwe slimme toepassingen. Altijd goed en gezellig als hij er was. We dronken koffie, kletsten wat en gingen ieder aan ons werk.

Milko was bezig met mijn computer, in de kamer met rechts de ramen die uitzien op de Amstel, toen hij me halverwege de middag riep. Ik weet het nog precies, ik liep snel de trap op en zag op het computerscherm samen met Milko en Jolanda de aanslag in New York gebeuren. Er kwamen zwarte rookwolken uit een van de torens van het World Trade Center en we zagen een vliegtuig aan komen vliegen dat in de tweede toren verdween. Dat beeld blijf ik in mijn hoofd terugzien als in slow motion. We waren alle drie verstijfd en vol ongeloof. De rest van die dag is verbleekt bij deze herinnering, die altijd weer bovenkomt op deze datum. 




Milko schrijft hier zelf over: "Ja dat was een bizar moment! Ik weet het als de dag van gisteren! Ik had altijd een klein radiootje bij me als ik aan het rommelen was en toen hoorde ik het nieuws van 15 uur (6 uur verschil en daar was het 9 uur dat het gebeurde)...iets met een vliegtuig die het WTC invloog?.... Ik snel nu.nl aan op 1 van die computers en ik riep 'Eelco kijk....iets bizars aan de gang'. We zagen toen samen het tweede vliegtuig live de toren invliegen en waren beiden aan de grond genageld! Met open monden en half in shock sloegen we het gade. En ja.....dat heeft de wereld wel even aan het veranderen gebracht! Dank voor je moment en ook ik denk altijd op 11 september aan dat moment! Op weg naar huis in de auto alleen maar het nieuws aan en bellen met iedereen."


























Het is nu 20 jaar later, 11 september 2021. Opnieuw - en nog steeds - wordt de wereld opgeschrikt door aanslagen en de dreiging daarvan. Onze samenleving is sterk gefragmenteerd geraakt en in die 20 jaar zijn de tegenstellingen alleen maar vergroot, ook in ons eigen land.

Het roept de vraag op wat we zijn opgeschoten met de "war on terrorism" die de toenmalige Amerikaanse president George W. Bush als reactie op deze verschrikkelijke aanslagen uitriep op 16 september 2001, en die even later de geschiedenis in zou gaan als de War on Terror. 

Een oorlog uitroepen klinkt flink en daadkrachtig, de vrede winnen vraagt om andere dan alleen militaire middelen en een andere houding. De vrede begint bij onszelf.

--

(Afbeeldingen: uit mijn herinnering schetste ik mijn computer in het kantoor van toen, met rechts door de vensters de Amstel die er ook nu nog stroomt.) 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Letterensalon

Vanochtend was weer de Letterensalon*) van de Haagse Kunstkring, waar dichters, schrijvers, voordrachtskunstenaars, acteurs en andere werken...