zaterdag 4 september 2021

Regeren is vooruitzien.

Afscheid van het Binnenhof. Deze marmeren buste van koningin Wilhelmina, van de beeldhouwer Bartholomeus van Hove uit 1898, stond tot kort vóór de recente verhuizing van de Tweede Kamer van het Binnenhof naar de Bezuidenhoutseweg ("B67", waar we na dit weekend echt van start gaan aan het begin van het nieuwe parlementaire jaar) in de Statenpassage van de Tweede Kamer en maakte daar deel uit van de beeldengroep. Maar al eerder stond dit prachtige beeldje in het oude Kamergebouw waar ik in 1975 begon, en wel in de kleine hal aan de kop van de Voorzittersgang, op een prominente plek waar je altijd langskwam wanneer je door de oude hoofdingang Binnenhof 1a was binnengekomen, via de brede staatsietrap naar de eerste verdieping en de Oude Zaal was gelopen, en vandaar naar rechts waar je Wilhelmina dan en profil zag terwijl zij bewegingloos de statige gang in tuurde. Ik liep daar een keer met mijn inmiddels overleden collega Martin (uit ons toenmalige klasje leerling-stenografen) en zei tegen hem, wijzend op Willemien en haar strakke marmeren blik: "Regeren is vooruitzien." We schoten allebei in de lach. Later die dag liep ik terug naar het beeldje, met het tekstballonnetje dat ik in de tussentijd had uitgeknipt en beschreven met "Regeren is vooruitzien" en plakte dit naast de sierlijk gebeeldhouwde lippen van de Majesteit. In die dagen hadden we nog niet voortdurend een camera op zak en daardoor heb ik toen geen foto gemaakt van dit tafereeltje, maar bij het terugzien van deze foto denk ik er meteen weer aan. Van de week droomde ik opeens ook weer over Martin. Het verleden sluimert onder de oppervlakte. Binnenkort in deze serie meer over de Statenpassage en de kunstcollectie van de Tweede Kamer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...