maandag 6 september 2021

Terug naar Boutens

Ik ben me aan het warmlopen voor Allerzielen, of meer concreet: voor Dichter bij de dood, de manifestatie waarbij dichters op 2 november hun gedichten voordragen op de Haagse begraafplaats Oud Eik en Duinen om daar begraven dichters, schrijvers en andere kunstenaars te eren.

Sinds 2016 werk ik als dichter al mee aan deze manifestatie, waarbij ik tot dusverre koos voor Ferdinand Bordewijk, Anton Constandse, Aad Nuis en Willem Drees sr. - en gedichten schreef om bij hun leven en werk stil te staan. 

Voor de editie van dit jaar heb ik gekozen voor de dichter P.C. Boutens. Hij werd in 1870 geboren in Middelburg, waar ik zelf ook heb gewoond. Ik heb me door hem laten inspireren, in het bijzonder door het gedicht NACHT-STILTE uit zijn bundel Vergeten liedjes

Het afgelopen weekend was ik in Middelburg, en natuurlijk ben ik plekken langs gegaan die een rol spelen in het leven van Boutens.

Zijn geboortehuis aan de Markt bestaat niet meer, want het werd met een groot deel van het centrum van de stad verwoest bij het  (vergeten) bombardement van 1940 en de daaropvolgende stadsbrand. Op deze prentbriefkaart van rond 1900 is het huis met de omgeving nog te zien: het tweede huis (met hoge deur), rechts van de boek- en muziekhandel.








Ik ging er kijken en maakte een foto vanaf dezelfde plek, aan het einde van de dag, waardoor de verlichting al aan was. 










Een andere plek uit het Middelburgse leven van Boutens is er nog wel, en is nog onveranderd: in de Latijnse Schoolstraat zat hij er op het Stedelijk Gymnasium Middelburg, dat ik hier fotografeerde in het strijklicht.









Het gebouw staat er nog net zo bij als in de tijd dat de jonge Boutens er naar school ging. Op de gevel staat nog altijd: "Illustre Gymnasium Reip: Medioburgensis . Instauratum . MDCXCI ." 

Boutens' gymnasiumtijd legde de basis voor zijn latere leven: hier bleek zijn talent voor Latijn en Grieks en vertaalde hij Plato's Symposion. Daarna ging hij in 1890 klassieke talen studeren aan de Universiteit Utrecht. In 1899 promoveerde hij op een onderzoek naar de Griekse komedieschrijver Aristophanes: ‘Excertitationes criticae in scholia ad Aristophanis Acharnenses.’ 









Met deze beelden ben ik teruggekeerd uit Zeeland, en werk ik verder aan mijn voorbereiding voor Allerzielen op Oud Eik en Duinen, waar Boutens begraven is in graf nr. 1-4565. Meer over Dichter bij de dood en mijn eerdere gedichten voor Allerzielen is met achtergrondinformatie te vinden op mijn gelijknamige website:

https://sites.google.com/site/gedichtenvoorallerzielen/home


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...