donderdag 23 september 2021

Energie

Gerrit Achterberg, Energie

Uit: Radar. Met als colofon: "Deze druk, de zesde, van Radar door Achterberg is een facsimile van het handschrift, om de dichter vijfenzestig jaar na zijn geboorte te herdenken uitgegeven te Amsterdam door Em. Querido's Uitgeverij N.V. en te 's-Gravenhage door Bert Bakker N.V. op 20 mei 1970. De oplage is 500 exemplaren. Deze zijn alle genummerd, de eerste tien, die niet in de handel komen, met Romeinse cijfers, de overige met Arabische. Dit is nummer 45."

















Energie 

Het vuur, waarin gij nu verkeert,
verwarmt mijn voeten, ik bezin
mij op het feit hoe onverteerd
gij nu geworden zijt tot in
uwe verkolingen, hoe on-
ophoudelijk deze reis begon
door de stofwisseling — en zal
kleiner dan een bekend getal
uw wezen zijn of groter dan
de som van alle, uw bestaan
is onuitwisbaar in de brand
der wereld die de and’re kant
van ademhalen is, de mens
verlaat zichzelf tot aan zijn grens
en wordt zijn eigen energie,
zonder te weten wat of wie
hij voedsel werd en levensbron,
maar in dit zingen slaat gij om
en gij vergeestelijkt tot vorm,
die triomfeert over de worm.

--

Met dank aan mijn nicht Simone Walvisch die mij deze bijzondere uitgave cadeau deed.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...