maandag 25 oktober 2021

Een boek over mijn vader

De cahiers van JJ van der Waals. Onder deze noemer berichtte ik al eerder over de nagelaten geschriften van mijn vader. Nadat ik eerder al een essay (voor de Joost Zwagerman Essay Prijs) over hem schreef en er vervolgens een artikel over hem verscheen in het Vredesmagazine was vandaag een bijzondere dag.

Zijn cahiers lagen op tafel bij de bespreking van het boek dat over hem aan het rijpen is, waarvan ik het eerste deel voor mijn rekening zal nemen, mijn vader in zijn eigen woorden (en tekeningen) de hoofdmoot in het tweede deel - postuum - zal verzorgen en Stan Meuwese het derde deel zal schrijven.

Een drieluik dus, waarin de keuze van mijn vader om na de oorlog in het kader van de politionele acties dienst te weigeren met 3 jaar gevangenschap als consequentie in een context wordt geplaatst. Een eerbetoon met terugwerkende kracht. ♡



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Letterensalon

Vanochtend was weer de Letterensalon*) van de Haagse Kunstkring, waar dichters, schrijvers, voordrachtskunstenaars, acteurs en andere werken...