vrijdag 8 oktober 2021

Doorkijkje

Afscheid van het Binnenhof -  Doorkijkje 

Nu we in B67, de tijdelijke behuizing van de Tweede Kamer,  inmiddels de Algemene politieke beschouwingen en de Algemene financiële beschouwingen 2021 (net) achter de rug hebben wordt het tijd om weer eens - over de Bezuidenhoutseweg en de Herengracht - terug te blikken op het Binnenhof in de verte, dat we de afgelopen zomer verlaten hebben voor een grote opknapbeurt omdat boven ons geplaatsten dat een beter idee vonden.

Niet dat we daar een oordeel over hebben, begrijp me goed, maar voor het gewoontedier dat de mens nu eenmaal is blijft het wennen. In mijn geval gaat dat wennen gelijk op met aftellen tot aan het einde van mijn loopbaan, nu ik in het laatste jaar voor mijn pensioen zit en nog 50 weken meedraai in het parlementair bedrijf waar ik in 1975 op datzelfde Binnenhof aantrad. Gelukkig heb ik veel bewaard en in al die jaren goed om me heen gekeken. Daarom vormt mijn kleine serie Afscheid van het Binnenhof basis en brandstof voor mijn eigen terugblik op de periode tussen 1975 en (straks) 2022, waarin generaties opgroeiden in een-en-dezelfde wereld maar ook en vooral in tijden die in weinig op elkaar lijken.

Het overzicht over die 47 jaar met grote maatschappelijke veranderingen en verschillen is eigenlijk het achterliggende onderwerp van mijn serie, en ik werk ernaar toe om bij mijn afscheid een doorkijkje te bieden dat voor mezelf en anderen de verte laat zien vanuit de nabijheid. 






















Passend daarbij vind ik deze foto (Doorkijkje langs de Ridderzaal en over het Stadhouderlijk Kwartier op de Haagse Toren, vanuit een van de beregende zolderramen van Binnenhof 7) die ik welbewust maakte in onze laatste weken op het Binnenhof.

Rechts op deze foto zien we de zijgevel met de torentjes van de Ridderzaal, die zolang ik me kan heugen traditiegetrouw het decor vormde voor Prinsjesdag en de Troonrede, en op de achtergrond de Haagse Toren van de Grote Kerk, waar nu al voor het tweede jaar achtereen diezelfde gebeurtenis heeft plaatsgevonden. Tijden veranderen, mensen blijven.

Na mijn echte afscheid van het Binnenhof verwacht ik bij de Haagse Kunstkring, als werkend lid van de afdeling Letteren aldaar, terug te blikken op de periode die achter me ligt - en op het Binnenhof dat dan nog altijd in verbouwing is.

Maar eerst nog de begrotingsbehandelingen tussen nu en het kerstreces in Eerste en Tweede Kamer waar ik met mijn collega's voor werk, en dan nog 40 weken tot aan mijn pensioen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...