donderdag 18 november 2021

Oud en nieuw

Afscheid van het Binnenhof - Oud en nieuw 

Alles is betrekkelijk, want een kwestie van perceptie. Dat bleek me van de week weer eens, toen ik het boek Tweede Kamer: lam of leeuw? terugkreeg van een collega aan wie ik het had uitgeleend. 

Dat boek werd geschreven door Anne Vondeling, voorzitter van de Tweede Kamer toen ik daar in 1975 begon. De Kamer vergaderde in die tijd nog in de Oude Zaal aan het Binnenhof, waar ik in deze kleine serie al vaker bij heb stilgestaan - net als bij Vondeling zelf overigens.

Die zaal is al écht oud, want dateert uit 1777, en werd gebouwd als balzaal in het - toen nieuwe - paleis van stadhouder Willem V. In 1806 werd Lodewijk Napoleon koning van ons land en maakte hij er een troonzaal van. Tussen 1815 en 1992 deed de zaal vervolgens dienst als de vaste vergaderzaal van de Tweede Kamer, die daarna plenair ging vergaderen in de - op dat moment nieuwe - zaal van architect Pi de Bruijn die uitzag op het Hofplein. 

Voor de Binnenhofbewoners die beide zalen nog zelf hebben meegemaakt, zoals mijn inmiddels oudere collega's en ik, is het dan ook geen vraag wat de Oude Zaal is en wat de nieuwe.

Maar tijden blijven veranderen, en sinds de afgelopen zomer van 2021 vergadert de Tweede Kamer inmiddels alweer ruim twee maanden in de tijdelijke plenaire zaal in B67, het voormalige ministerie van Buitenlandse Zaken aan de Bezuidenhoutseweg.

In deze coronatijden zijn er nieuwe medewerkers bijgekomen die vanwege het thuiswerken waarmee ze hun dienstbetrekking  aanvingen pas onlangs 'gewoon' op kantoor zijn komen werken, en onder hen wordt de vorige plenaire zaal die we tot een klein halfjaar geleden gebruikten - volkomen logisch - aangeduid als de oude zaal.

We hebben nu dus de Oude Zaal en de oude zaal, beide gesitueerd aan het Binnenhof dat we in de tussentijd hebben verlaten, en een nieuwe zaal die de in de perceptie van sommigen eveneens nieuwe zaal vervangt, maar dan tijdelijk. Al is ook die tijdelijkheid een kwestie van perceptie, bijvoorbeeld voor de collega's die - zoals ik - niet meer op het Binnenhof zullen terugkeren maar in al deze tijdelijkheid een punt achter hun werkzame leven gaan zetten.

Ik zei het al. Alles is betrekkelijk, want een kwestie van perceptie.

De Oude Zaal is ook te zien op GoogleMaps, loop er zelf in rond in 360 graden via deze link.

Foto: 31 oktober 2017 in de plenaire zaal van de Tweede Kamer, bij de beëdiging van nieuwe Kamerleden. Ik sta er naast mijn huidige kamergenote Judith, bij onze werkplek die zich toen nog in het midden van de zaal bevond.  (Foto: NOS)



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Letterensalon

Vanochtend was weer de Letterensalon*) van de Haagse Kunstkring, waar dichters, schrijvers, voordrachtskunstenaars, acteurs en andere werken...