maandag 1 november 2021

Het woord van Boutens

Morgen is het Allerzielen, waar ik als dichter al vanaf 2016 aan meewerk door het voordragen van zelfgeschreven gedichten over de dood op de Haagse begraafplaats Oud Eik en Duinen ter ere van een daar begraven persoon. Mijn Gedichten voor Allerzielen zijn met context te lezen op de gelijknamige site.

Nadat ik eerder al koos voor F. Bordewijk, Anton Constandse, Aad Nuis en Willem Drees sr. heb ik in het kader van Allerzielen 2021 gekozen voor de dichter P.C. Boutens, geboren in 1870 in Middelburg waar ik zelf ook heb gewoond. Hij is begraven op Oud Eik en Duinen in graf nr. 1-4565.

Ik heb me in het bijzonder laten inspireren door het gedicht Nacht-stilte uit zijn bundel Vergeten Liedjes. Om die verbinding tot uitdrukking te brengen gaf ik mijn sonnet als titel de openingswoorden mee van Boutens' gedicht. 

Stil, wees stil

Wees stil, sta stil en luister naar het woord
dat naar de zielen reikt in deze aarde
waarop wij staan en leven met de waarde
die hen met ons verbindt in ieder oord.

Word rustig, adem in en wees gewaar de
ijle lucht rondom als een akkoord,
een samenklank met wat ons toebehoort
waarin wij de verbondenheid aanvaarden.

Eén ademtocht is wat ons bindt en scheidt,
een hartslag verder ligt de stille grens
van einde en beginnen nieuwe sferen

die wij niet kennen met ons klein begeren
dat ons hier op de aarde houdt als mens
in ‘t onbegrijp’lijk wonder van de tijd.

Eelco van der Waals

Boutens'gedicht Nacht-stilte dat mij inspireerde
















Voor veel inwoners en bezoekers van Den Haag leeft P.C. Boutens voort in het woord dat hij vleugels gaf in dit kwatrijn boven de ingang van het voormalige hoofdkantoor van de PTT aan de Haagse Kortenaerkade:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Letterensalon

Vanochtend was weer de Letterensalon*) van de Haagse Kunstkring, waar dichters, schrijvers, voordrachtskunstenaars, acteurs en andere werken...