woensdag 24 juli 2024

Het hele leven

Vandaag over twee maanden is het weer 24 september, de sterfdag van mijn moeder elf jaar geleden. Bij haar laatste dag schreef ik een kleine cyclus van tien gedichten die een jaar geleden uitkwam onder de titel Mamma - Gedichten bij je laatste dag

Deze gedichten vloeiden in één keer uit mijn pen en liet ik tien jaar rusten zonder er iets aan te veranderen. Ik ben blij dat ze kennelijk ook bij anderen een gevoel van authenticiteit oproepen, getuige de reactie hieronder.

Een lezeres die ik kortgeleden sprak over dit bundeltje liet me weten dat het de eerste keer in haar leven is dat ze zo ontroerd is geraakt door gedichten, en dat in alle ervaringen van die laatste dag voor haar het hele leven besloten ligt - als een liefdesverslag. Ik ben geraakt door zo'n reactie, die ik hier graag deel. Het zou mijn moeder goed doen.

Hieronder het slotgedicht van de bundel, en onderaan dit bericht de bestelinformatie van uitgever Brave New Books. Op de bijgaande foto geeft mijn moeder mijn zusje de fles in ons geboortehuis. Deze foto staat op de voorzijde van het omslag.  

X

Niemand
die weet hoe
het nu moet,
met je haar
op je kussen
met de tanden
in je mond
met je duster
aan het haakje
en je slippers
op de grond.
Je pyjama
rond je leden
en je koffer
in de kast.
hoe het moet
met je verleden
en wie daar
dan nu op past.

Eelco van der Waals
Mamma - Gedichten bij je laatste dag
Brave New Books, 2023
ISBN 9789464922431

Het bundeltje is voor € 12,50 + verzendkosten te bestellen via de webshop van Brave New Books via deze link:









































Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Anjo da Guarda

Met je eigen gedachten de heuvel af in de vroegte, vogelgeluiden, de beek  langs het pad, ruisend. Druiven, olijven in de  bocht, eucalyptus...