maandag 22 juli 2024

De zomer die kwam

Het afgelopen voorjaar stelde ik van de nagelaten gedichten van mijn oma een bundeltje samen met als titel Als de zomer, de zomer eens komt.  Het verscheen, 132 jaar na haar geboorte (Amsterdam, 1892), bij uitgever Brave New Books en bij die gelegenheid sprak ik de hoop uit dat haar bundel breed gedeeld en gelezen zou worden.

Die hoop is bewaarheid. Via de webshop van Brave New Books, de vitrine van de Haagse Kunstkring en Omeros Books in Den Haag vonden mijn oma's gedichten al aftrek, en ook via de rubriek Uitgaven van Drukwerk in de Marge zijn al regelmatig bestellingen binnengekomen die ik zelf, als samensteller en trotse kleinzoon, met een grote glimlach afhandel.

De laatste bestelling via het laatstgenoemde kanaal kwam binnen uit Antwerpen, nadat ik eerder al andere exemplaren verzond naar België en Italië. Mijn oma gaat met haar gedichten de grens over, en na de hoopvolle titel Als de zomer, de zomer eens komt kan ik inmiddels in de zomer van 2024 constateren dat het gaat om De zomer die kwam.

Hieronder het titelgedicht, en onderaan dit bericht bestelinformatie, want de bundel blijft leverbaar via de webshop van Brave New Books.

't Wordt lente en 't jubelend vogelgerucht
Vervult weer de zuivere hoge lucht
't Herleeft al in blijheid
't Zingt al in vrijheid
Om de lente, de lente die komt

De winter met stormende winden en vlagen
Verdween, nu komen weer lichte dagen
Dagen vol zonnegloed
Oogen met nieuwen moed
Om het leven, het leven dat komt

O Lente met uw wondere machten
Geef ook onze ziel nieuwe krachten
Om te gevoelen die vrijheid
Om te delen die blijheid
Als de zomer, de zomer eens komt

Willy Swarts
Als de zomer, de zomer eens komt 
Nagelaten gedichten 1916-1919
Brave New Books, 2024
ISBN 9789465014302

https://www.bravenewbooks.nl/shop/index.php/catalog/product/view/id/797501/s/als-de-zomer-de-zomer-eens-komt-nagelaten-gedichten-1916-1919-289831-www-bravenewbooks-nl/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Anjo da Guarda

Met je eigen gedachten de heuvel af in de vroegte, vogelgeluiden, de beek  langs het pad, ruisend. Druiven, olijven in de  bocht, eucalyptus...