maandag 8 juli 2024

De Andries Bickerweg en de ANMB

Een tijdje geleden liep ik er weer eens langs: de Andries Bickerweg in een van de mooiste delen van mooi Den Haag. Aan lommerrijke lanen staan hier kapitale villa's waar onder meer ambassades gevestigd zijn, zoals op nr. 2 de ambassade van de Russische Federatie en op nr. 6 die van Azerbeidzjan.

In het monumentale pand Andries Bickerweg 6 werkte in mijn kindertijd mijn vader, bij de Algemeene Nederlandsche Metaalbewerkerbond (ANMB), opgericht in 1886 in gebouw Walhalla te Den Haag. Ons gezin woonde in die jaren in Rijswijk, en ik zie nog mijn vader in regenjas op de fiets naar kantoor vertrekken, want vrijwel niemand had nog een auto. In onze hele straat stond in die tijd slechts één auto, en omdat ik nog niets wist van automerken noemde ik die De Meugelaar, maar dat terzijde, want nu gaat het over mijn vader, de Andries Bickerweg en de ANMB,

Ik ben enkele keren met mijn moeder en mijn zusje bij Pappa op kantoor geweest, volgens mij om hem op te halen voordat we met ons vieren ergens heen gingen. Hoge kamers, houten vloeren, grote ramen, imposante bureaus en natuurlijk mijn vader en zijn collega's, die naast die bureaus stonden, sommigen met hun (regen)jas al aan, en leuke grapjes tegen ons maakten. 

Geen idee wat ze daar hele dagen deden in die mooie villa, maar door die bezoekjes had ik in elk geval een beeld van de omgeving waarin "Pappa naar kantoor" ging. Dat beeld is natuurlijk blijven hangen en nu ik veel ouder ben schuift het als een kleurendia voor het beeld van de Andries Bickerweg wanneer ik daar langskom zoals laatst.

Over de ANMB blijkt veel te vertellen te zijn, zo lees ik onder de titel Het geheugen van de vakbeweging op de site die ik hieronder noem.

Mijn vader ging na de Opleiding van Jeugdleiders en Jeugdleidsters Van Brienenoord waar hij mijn moeder leerde kennen eerst een tijdje vol idealisme werken in het club- en buurthuiswerk en maakte toen de overstap naar de vakbeweging: eerst bij de NVV in Amsterdam en daarna bij de ANMB in Den Haag. Van daaruit kwam hij terecht in het personeelswerk bij bedrijven, maar dat is weer een ander verhaal.

Nu dus de ANMB, waarvan in mijn kinderherinnering nog een tastbaar beeld resteert dat ik hier laat zien: een suikerzakje met - hoe kan het anders - rode opdruk. Bij ons thuis heb ik het ook wel eens gezien, en bij het schrijven van dit stukje kwam ik het tegen op het internet. 

Suikerzakjes bestaan bijna niet meer, mijn vader is al bijna 20 niet meer onder ons en op Andries Bickerweg 6 zit nu de ambassade van Azerbeidzjan. Maar herinneringen zijn er genoeg, en wanneer ik aan mijn vader denk hoor ik weer even zijn stem en is hij heel dichtbij.

Over de ANMB: https://vakbondshistorie.nl/dossiers/algemeene-nederlandsche-metaalbewerkerbond-anmb/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Anjo da Guarda

Met je eigen gedachten de heuvel af in de vroegte, vogelgeluiden, de beek  langs het pad, ruisend. Druiven, olijven in de  bocht, eucalyptus...