donderdag 4 juli 2024

De laatste en de eerste dag

Vandaag is het weer 4 juli en de laatste dag voordat de Tweede Kamer met zomerreces gaat, de eerste dag dat de kersverse premier Dick Schoof namens het naar hem genoemde kabinet het woord voert in de plenaire zaal over de regeringsverklaring, maar ook de laatste werkdag voordat vier oud-collega's met pensioen gaan. 

Voor een van hen ben ik later vandaag aanwezig en dus weer even in het Kamergebouw op deze historische dag. Ik wens hem en de andere drie aspirant-pensionado's een mooie tijd met nieuwe perspectieven!

Bij het doorkijkje dat ik hier laat zien - op een foto die ik maakte tijdens een van mijn lunchpauzewandelingen rond Binnenhof en Hofvijver - schreef ik op 4 juli 2021:

"Afscheid van het Binnenhof. Nu ik deze woorden schrijf is het zondag. Vandaag over een week zijn we weg van het Binnenhof en staan de verhuisdozen met onze spullen op een andere plek, waar we na het naderende zomerreces ons werk gaan hervatten dat vanaf het begin ervan altijd op het Binnenhof heeft plaatsgevonden. Voor mij ligt dat begin in 1975 toen ik hier kwam werken. Het voelt nu al als ontheemding, als onwerkelijk en als onvoorstelbaar. In de meest letterlijke zin van het woord: wat komen gaat kun je je niet voorstellen omdat het niet eerder is gebeurd."

Die 'andere plek' is vandaag het decor voor wat ik hierboven schreef, de tijdelijke behuizing van de Kamer die voor jongere collega's nu al de enige plek is die zij hebben meegemaakt als werk- en vergaderplek. Het laat zien dat alles verandert. Jules Deelder schreef er dit even korte als weergaloze gedicht over:

Alles blijft
Alles gaat voorbij
Alles blijft voorbijgaan 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Anjo da Guarda

Met je eigen gedachten de heuvel af in de vroegte, vogelgeluiden, de beek  langs het pad, ruisend. Druiven, olijven in de  bocht, eucalyptus...