zaterdag 5 maart 2022

Rebbe Beer

REBBE BEER

Smalle straten, soms
de geur van zee, op
westenwind de vleugel-
slag van meeuwen.

Waar ik nu loop, geen
water meer, geen veer
naar Mokum en het oude volk

maar letters weerspiegeld
in glanzende steen.

Een naam waar ik alles
voor geef nu ik hier sta
en lees, zachtjes wiegend:

Rebbe Beer woonde
in dit huis en was zeer
geliefd in de buurt

Hoe lang ik er sta, een
hand op mijn rug,

om verder te gaan
en steeds weer terug.

Eelco van der Waals










Gedicht uit de cyclus Weerspiegeling - een ode aan de verdwenen Joodse buurt van Den Haag, geschreven voor de Hofvijver Poëzieprijs 2014

Foto: Gedenksteen aan de Stille Veerkade, Den Haag, onderdeel van de wandeling De Buurt spreekt

Rabbi Berenstein (Rebbe Beer) bewoonde dit huis van 1848 tot 1883. Hij was zeer geliefd in de buurt. Rabbi Berenstein lived in this house from 1848 - 1893. Everyone in the neighbourhood loved him. Gedenksteen aan de Stille Veerkade, Den Haag, onderdeel van de wandeling De Buurt spreekt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Letterensalon

Vanochtend was weer de Letterensalon*) van de Haagse Kunstkring, waar dichters, schrijvers, voordrachtskunstenaars, acteurs en andere werken...