zondag 6 maart 2022

Straalgewelf

Afscheid van het Binnenhof. Vandaag is de laatste dag van het krokusreces van de Tweede Kamer, dat alweer mijn laatste krokusreces is aangezien ik dit jaar met pensioen ga. Nog één meireces te gaan en dan - over 17 weken - mijn allerlaatste zomerreces voordat ik de deur achter me dichttrek na een lang werkzaam leven.

Het maakt dat ik extra bewust om me heen kijk en beelden, herinneringen en gebeurtenissen verzamel voor mijn terugblik op de jaren sinds 1975 toen ik samen met mijn jaargenoten op het Binnenhof begon.

Nu datzelfde Binnenhof niet meer toegankelijk is vanwege de grootschalige opknapbeurt ben ik aangewezen op mijn geheugen en mijn eigen archief. Gelukkig heb ik - zeker de laatste jaren - veel met mijn camera en mijn tekenboekje door de gebouwen gelopen en vastgelegd wat me dierbaar is.

Zoals hier het weergaloze ronde trappenhuis in het voormalige ministerie van Justitie van architect C.H. Peters, dat met zijn rijke ornamenten vol symboliek mijn lievelingsgebouw is op en rond het Binnenhof.

Dankzij de beschrijving op de site van Monumentenzorg Den Haag die ik hieronder weergeef weet ik nu dat de bekroning van dit trappenhuis een straalgewelf heet, en dat is wat ik hier op deze foto laat zien. Hoe vaak heb ik door dit trappenhuis gelopen en hoe vaak werd ik als door een magneet naar boven getrokken om hier éven de tijd en de hectiek van het parlementair bedrijf te vergeten en het wisselende daglicht door de vensters onder deze kroon naar binnen te zien vallen? 

Hier de beschrijving van Monumentenzorg Den Haag:

"Het derde trappehuis bevindt zich in een ronde traptoren met spits tegen de achterzijde van de verlengde zuidelijke vleugel en is geconstrueerd als stenen wenteltrap met open spil, afgesloten door een straalgewelf. De gangen van de parterre zijn overkluisd door graatgewelven op eenvoudige pilasters; alleen de noordelijke gang heeft kruisribgewelven op pilasters met composiete kapitelen. De deuren naar de aan deze gang gelegen vertrekken hebben houten omlijstingen en bekronende tableaux van blauwe tegels."

Bron: https://www.monumentenzorgdenhaag.nl/monumenten/plein-2a-en-2b

De werkplekken van onze dienst waren tot onze verhuizing van het Binnenhof ondergebracht in het voormalige Hotel Central aan de Lange Poten (intern aangeduid als Gebouw H), waarover een andere keer meer in deze serie Afscheid van het Binnenhof. Het oude departement van Justitie staat ernaast en werd (en wordt) intern aangeduid als Gebouw J, waarvan de monumentale voorgevel aan het Plein staat.

Eerder stond op deze plek het huis dat Constantijn Huygens tussen 1634-1637 liet bouwen. Ruim twee eeuwen later ontwierp architect C.H. Peters hier in neorenaissancestijl zijn departement van Justitie, dat vervolgens gebouwd werd tussen 1876 en 1883. 

Ik zal het niet meer zien na mijn afscheid, althans niet meer in functie. Wel hoop ik er nadien weer eens doorheen te lopen en dan opnieuw stil te staan bij de schatten van Peters, zoals de magnifieke Handelingenkamer, de voormalige zaal van de ministerraad en, natuurlijk, de kroon van dit straalgewelf met het gevoel van oneindigheid dat het oproept. Ik zie ernaar uit om er dan langer de tijd voor te kunnen nemen, los van de hectiek van het parlementair bedrijf die mijn collega's van dat moment op het belsignaal vanuit de plenaire vergaderzaal zal terugroepen naar hun werk in ons aller belang.  




















Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Letterensalon

Vanochtend was weer de Letterensalon*) van de Haagse Kunstkring, waar dichters, schrijvers, voordrachtskunstenaars, acteurs en andere werken...