vrijdag 18 februari 2022

De rode kamer

Gisteren was ik voor controle weer eens in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) waar ik in 2016 een nieuwe aortaboog kreeg, dit jaar dus al zes jaar geleden. Het was een zware en ingrijpende operatie. Al op weg naar het ziekenhuis, in de ambulance, maakte ik indertijd foto's en korte aantekeningen met mijn telefoon, en nam ik me voor die naderhand uit te werken tot een bundeltje gedichten, impressies en beelden. Na het bijkomen uit de operatie schreef ik in het ziekenhuis al direct de eerste gedichten.

Al eerder, in 2013, schreef ik het gedicht Verstild evenwicht bij het gelijknamige schilderij van Wim Bettenhausen dat als een vooruitblik kan worden beschouwd op wat drie jaar later zou gaan gebeuren, net als de naam van de cyclus De rode kamer waar ik dat gedicht toen in plaatste.

Inmiddels heb ik alle aanzetten in foto's, schetsen, notities en gedichten bij elkaar gehaald die ik bewaarde en neem ik het schrijven en samenstellen van de bundel ter hand die me zes jaar geleden al voor ogen stond. Werktitel: De rode kamer, beoogde verschijning: juni 2022 bij Brave New Books, in grote dankbaarheid opgedragen aan degenen dankzij wie ik het kan navertellen.




Verstild evenwicht

Je stond waar je ging
en je kwam waar je 
dacht dat je was – 

en opeens – op de 
bons van je hart,

lig je daar, 
een gordijn om je heen

van gedaan en geweest,
gevuld en geleegd

en waartoe?

draai je weg
op je zij, op je rug
met de lucht in het oog,

zakt geluid van je weg
in de rijzende stilte
van adem, de jouwe

geen denken of
hoeven of dralen 
wat moet

maar vanzelf - 
zo zonder jezelf

in verstild evenwicht
dat je bent.

Eelco van der Waals

Dit gedicht verscheen in het bundeltje Woord beeldt uit als uitgave van de Haagse Kunstkring, mei 2013 (ISBN 978-90-814510-3-1) bij de expositie Tableau 2013.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...