maandag 28 maart 2022

Maarten van Dreven

Een tijdlang waren Maarten van Dreven en Jurjen de Haan mijn buren aan het Haagse Groenewegje. Met Jurjen deelde ik de liefde voor poëzie (die hij vaak ingegreerde in zijn schilderijen), van Maarten bewonderde ik vooral zijn prachtige potloodtekeningen, waarvan hier als voorbeeld Kniebeschermers (64x93 cm, 1976). De stofuitdrukking van de kniebeschermers, de textuur van de huid en de zachte achtergrond vind ik subliem. Het is een tekening die ik graag aan de muur zou hebben om er vaak naar te kijken zonder dat die gaat vervelen. Jammer dat Maarten niet meer leeft, hij was behalve een goede kunstenaar ook een innemend mens.

Inmiddels leeft ook Jurjen niet meer. Van beiden heb ik een schilderij aan de wand in mijn werkkamer hangen waar ik regelmatig in dankbaarheid en weemoed naar kijk bij het verglijden van de tijd waarin de schoonheid met de herinnering overblijft.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...