zaterdag 26 maart 2022

Vrede en vrijheid

De wereld staat in brand op een manier die we lang niet hebben meegemaakt en die ons allen bezighoudt. De vrede waarin ik met de naoorlogse generaties ben geboren en opgegroeid blijkt kwetsbaarder dan we allemaal lang dachten, de vrijheid waarin we leven de moeite van het beschermen meer dan waard.

Een beeld dat bij me opkomt is dat van het Haagse kasteel midden in de stad waar ik jarenlang vanuit mijn werkkamer op uitkeek. Natuurlijk heb ik het over de Ridderzaal met de erachter gelegen Grafelijke Zalen op het Binnenhof.

Sinds de afgelopen zomer hebben we het Binnenhof verlaten en werkt onze dienst nu voor de Tweede Kamer in de tijdelijke behuizing aan de Bezuidenhoutseweg en voor de Eerste Kamer aan de Kazernestraat en het Lange Voorhout. 

De actualiteit in het wereldgebeuren en de praktijk van het parlementaire werk vallen de komende week op een bijzondere manier samen doordat de president van Oekraïne, Volodymyr Zelenski, op zijn verzoek donderdag 31 maart a.s. om 10.15 uur de Tweede Kamer zal toespreken. Mijn collega's en ik doen er uiteraard verslag van.

Kamervoorzitter Vera Bergkamp schreef er deze brief over aan de Kamer: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2022Z05351&did=2022D10935





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...