dinsdag 3 januari 2023

De Hofvijver

Vandaag is het nieuwe jaar drie dagen oud. De kerstattributen zijn opgeruimd, de nieuwjaarsviering ligt weer achter ons en de goede voornemens zijn nog lekker vers.

Vandaag is ook de dag dat ik een geschikte plek ga zoeken om een van mijn nieuwe aanwinsten op te hangen: de foto Hofvijver van Hans Kouwenhoven die ik hierbij laat zien. Die kocht ik tijdens de tentoonstelling Kijken naar het Binnenhof in de Haagse Kunstkring die ik daar tussen 30 november en 26 december 2022 organiseerde en waar ik samen met Hans en met Wim Bettenhausen en Coby Pronk onze impressies van Hofvijver en Binnenhof liet zien.

Naast de meer politieke foto's die we kennen van Hans als fotograaf op het Binnenhof zelf en in en rond de gebouwen van Eerste en Tweede Kamer is deze sfeervolle foto van de Lange Vijverberg met het wandelpad langs de Hofvijver en de dromerige weerspiegeling daarin van het Binnenhof een uitstapje zoals ik dat zelf vaak heb gemaakt in de jaren dat ik er werkte. 

Tussen de middag mocht ik, net als heel wat anderen, dan graag een rondje Hofvijver lopen en genieten van het vertrouwde uitzicht met de altijd wisselende lichtval in het water van de Hofvijver als de mooiste en meest fotogenieke plek van Den Haag. Zo noemde Hans Kouwenhoven het zelf ook tijdens zijn geanimeerde gesprek met collega-fotograaf Bart Maat op 11 december 2022, als onderdeel van dezelfde manifestatie Kijken naar het Binnenhof. Dat gesprek kun je, net als de lezingen, nog altijd terugzien op YouTube dankzij de videoregistraties door Dennis Simonis.

Van Wim Bettenhausen kocht ik ook een prent als aandenken aan het Binnenhof en aan onze tentoonstelling: de ets Buitenhof die ik eerder al besprak op mijn blog.

Deze foto aan de Hofvijver roept verder meteen herinneringen op aan een project waar deze magische plek me toe inspireerde. Maar daarover meer in een volgend stukje. Eerst de foto van Hans een mooi plekje geven. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...