dinsdag 24 januari 2023

Gedichtendag in de Kamer

Morgen is het weer Gedichtendag - zoals ieder jaar op de laatste donderdag van januari. Sinds Jeltje van Nieuwenhoven in 2000 als voorzitter van de Tweede Kamer voor het eerst de Kamervergadering opende met het voorlezen van een gedicht op deze dag is een bijzondere traditie ontstaan die ik eerder al beschreef op mijn blog.

Dat eerste gedicht dat op Gedichtendag weerklonk in 's lands vergaderzaal was Oneindig veel problemen van dichter Rutger Kopland.

Op 26 januari 2023 is het voor de 24ste keer Gedichtendag - die vanaf 2013 tevens de eerste dag is van de Poëzieweek, met dit jaar als thema vriendschap. Van die 24 gedichtendagen waren er 16 waarop de plenaire vergadering van de Tweede Kamer werd geopend en opgeluisterd met poëzie. Uit het overzicht dat ik ervan bijhield in de jaren dat ik bij de Kamer werkte en me als poëzieliefhebber en dichter inzette voor voortzetting van deze levende traditie blijkt dat dat van 2000 t/m 2012 ieder jaar gebeurde. In 2013 t/m 2017 viel er een gat, dat in 2018 en 2019 weer werd gedicht; in 2020 gebeurde het opnieuw niet maar in 2021 gelukkig weer wel, en in 2022 niet.

Een jaar geleden schreef ik op mijn blog: "Volgend jaar werk ik op Gedichtendag niet meer bij de Kamer. Wel blijf ik als poëzieliefhebber en dichter natuurlijk volgen welk gedicht dan zal worden voorgelezen door de voorzitter. Want in een prozaïsche werkelijkheid houdt de poëzie ons op de been."

Deze week werd ik verrast door de mail die ik kreeg van griffier Harmanda Post die me liet weten dat de jaarlijkse traditie in de Kamer wordt voortgezet en dat de Kamervoorzitter op Gedichtendag een gedicht zal voordragen.

Prachtig dat de Kamer hiermee - met dank aan Harmanda - een waardevolle traditie voortzet die losstaat van het politieke gekrakeel, geen geld kost en alle dichters van Nederland (en Vlaanderen) in het hart raakt. Cultuur (en poëzie) hoort in de Kamer.

Ik zit donderdagochtend op Gedichtendag natuurlijk klaar om via de app Debat Direct en de livestream van de Kamer de opening te volgen en te genieten van het gedicht dat de toon zet voor dit jaar.

Oneindig veel problemen liggen ook nu weer op het bordje van de Kamerleden om op te lossen. Na een gedicht gaat alles beter.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...