maandag 23 januari 2023

Waals van der Jacobus Jan

Vandaag kreeg ik een e-mail van het Team Beheer van "Joint IV Commando / InformatieBeheer / Semi-Statisch InformatieBeheer Defensie Materieel Organisatie, Ministerie van Defensie". Een hele mond vol voor het semi-statisch archief van Defensie waarin de gegevens zijn opgeslagen van alle Nederlandse dienstplichtigen. 

Omdat mijn vader ooit ook dienstplichtig was vroeg ik, onder overlegging van zijn overlijdensbericht en mijn identificatiebewijs, toestemming om zijn registratiekaart in te zien. Dat ik die vandaag meteen digitaal in PDF kreeg toegestuurd is een meevaller. En nu ik tot in detail kan zien wat het ministerie over hem heeft bijgehouden raakt dat me meer dan ik had kunnen denken.

Het belang van deze gegevens is gelegen in het feit dat mijn vader werd opgeroepen voor militaire dienst, behorende tot de lichting 1945, geen gehoor gaf aan de opkomstplicht en dienst weigerde, niet erkend werd en door de krijgsraad te velde werd veroordeeld tot 3 jaar gevangenisstraf.

Gedurende zijn gevangenschap schreef en tekende hij een stapel cahiers vol die ik na zijn overlijden erfde en die nu de basis vormen voor het boek dat ik over hem aan het schrijven ben.

Maar laat ik me nu beperken tot het eerste fragment van de zending die ik vandaag van het semi-statisch archief van Defensie ontving: de kop van het registratieformulier. Voor echtheid gewaarmerkt in Gorinchem, 31 januari 1947 door reserve-kapitein A.A. Hogeweg.

Defensie liet er dus geen gras over groeien, want mijn vader schreef later in zijn cahiers*): "Op 30 Jan bracht de MP [Militaire Politie] mij onder bewaking naar Gorcum." 

*) te lezen in het essay dat ik eerder over hem schreef: https://sites.google.com/site/driejaarvooreenzuivergeweten/de-keuze-van-koos-van-der-waals

Binnenkort meer over deze CONTROLELIJST betreffende: Waals van der Jacobus Jan. De kop is eraf.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...