zondag 29 januari 2023

Loverendale

Toen ik, nog niet zo lang geleden, op het Binnenhof werkte ging ik elke woensdag naar de Haagse biologische markt, naast de Tweede Kamer. Een van die vele keren kocht ik bij de biologische kaasboer een stuk oude kaas van Loverendale, de legendarische Zeeuwse boerderij die kort daarop zou ophouden met het maken van kaas. Dat laatste stukje heb ik hier op de foto gezet.

Ik heb lang geleden nog een zomer bij Loverendale in Oostkapelle gewerkt en zal het nooit vergeten. Loverendale is voor mij en velen een begrip als biologisch-dynamisch bedrijf en als organische minisamenleving waarin veel van de idealen van de antroposofie in de praktijk werden toegepast op een doordachte en praktische manier. Loverendalebrood, kaas en andere producten werden door het hele land in reformwinkels verkocht in het karakteristieke doffe halftransparante papier met Demeteropdruk.

Loverendale werd in 1926 als een van de eerste biologisch-dynamische landbouwbedrijven ter wereld opgericht door Marie Tak van Poortvliet, die verder ook een grote rol speelde als spil van de kunstenaars van de Domburgse Groep. Zij zette zich in voor nieuwe economische verhoudingen ten behoeve van een gezonde samenleving. De naam is afkomstig van haar toenmalige woonhuis, Villa Loverendale, in het lover op de plek waar nu het Badhotel Domburg staat.

Loverendale heet nu Loverendale Ter Linde, waaruit al blijkt dat de kern van de bedrijfsfilosofie overeind is gebleven en een nieuwe en eigentijdse invulling heeft gekregen. Het is nog altijd een gemengd bedrijf en brood wordt er nog altijd gebakken, maar de heerlijke kaas van weleer bestaat alleen nog in mijn herinnering. Een van de volgende keren dat ik de komende zomer weer in Zeeland ben ga ik er met Angèle toch weer eens kijken, en natuurlijk koffie drinken op het terras na een bezoekje aan de boerderijwinkel. 

https://www.loverendaleterlinde.nl/nl/



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...