vrijdag 27 augustus 2021

De Schrijfkamer

Afscheid van het Binnenhof. Deze foto maakte ik op een van mijn vele wandelingen door de gebouwen rond het Binnenhof. We zijn hier in de Schrijfkamer van de Tweede Kamer, boven de oude ingang Binnenhof 1a. De Schrijfkamer stamt, net als de Koffiekamer, uit de tijd van stadhouder Willem V. Dit was de plek waar de Kamerleden, toen ze nog geen eigen ruimtes hadden in het gebouw, zich terug konden trekken om bijvoorbeeld stukken te bestuderen of te schrijven aan een speech. Deze kamer werd ook gebruikt door de Raad van State. Er bevindt zich nog steeds een deur die toegang biedt tot de Raad van State. Deze foto getuigt van de verandering der tijden die ik van nabij heb meegemaakt. Toen ik met mijn collega's in 1975 aantrad op het Binnenhof had de Tweede Kamer alleen het gedeelte van het gebouwencomplex in gebruik tussen Binnenhof 1a en Binnenhof 7. Er werkten nog maar weinig mensen voor de Kamer in een overzichtelijke gemeenschap waarin je elkaar voortdurend tegenkwam. De uitbreiding met aanvullende diensten en gebouwen dateert pas van veel later datum. Nu is het ondenkbaar dat Kamerleden geen eigen ruimtes zouden hebben in de gebouwen en zich in een gedeelde ruimte terug zouden moeten trekken om stukken te bestuderen of te schrijven aan een speech., en al helemaal dat die ruimte dan ook nog zou worden gedeeld met een ander Hoog College van Staat (de colleges binnen de overheid met een bijzondere positie en met als taak de rijksoverheid te controleren en te adviseren). De Hoge Colleges van Staat zijn: de Eerste Kamer, de Tweede Kamer, de Raad van State, de Algemene Rekenkamer, de Nationale Ombudsman en de Kanselarij der Nederlandse Orden.


De Schrijfkamer


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...