woensdag 2 februari 2022

Poëzieweek!

Het is weer Poëzieweek! Om precies te zijn is het vandaag (2/2/2022) alweer de laatste dag van dit hoogtepunt voor dichters en poëzieliefhebbers in Nederland en Vlaanderen.

Natuurlijk heb ik bij de boekhandel, nu die na de tijdelijke coronasluiting weer open is, mijn portie verse poëzie gehaald, en daarbij het poëziegeschenk Wij waren onder de betovering als gratis toetje gekregen, dat dit jaar werd geschreven door niemand minder dan Ramsey Nasr. Hij las de vele brieven van Vincent van Gogh, plaatste diens woorden in een nieuwe context en herschikte deze tot meeslepende poëzie, aldus de flaptekst van het poëziegeschenk.

De Poëzieweek gaat ieder jaar van start op Gedichtendag, de laatste donderdag van januari. Natuurlijk denk ik meteen terug aan Gedichtendag 2013, 31 januari van dat jaar, waarop toenmalig wethouder van Onderwijs van Den Haag Ingrid van Engelshoven het Sonnet voor 456 letters van diezelfde Ramsey Nasr onthulde in de Haagse Bibliotheek aan het Spui. Het was daar aangebracht op initiatief van de Haagse Poëzieroute waar ik nauw bij  betrokken was, in eveneens nauwe samenwerking met Charles Noordam, toen directeur van de Haagse Bibliotheek. Nasr schreef het op Gedichtendag 2012 voor de bibliotheken waaraan hij het opdroeg.

De onthulling van zijn sonnet vond plaats op de dag dat Ramsey Nasr als Dichter des Vaderlands werd opgevolgd door Anne Vegter, die op haar beurt weer is opgevolgd door Ester Naomi Perquin, Tsead Bruinja en Lieke Marsman. Want Dichter des Vaderlands ben je voor één jaar, tot aan de volgende Gedichtendag. De voorgangers  van Ramsey Nasr waren Gerrit Komrij, Simon Vinkenoog en Driek van Wissen.

Maar nu is het dus weer (en nog) Poëzieweek, en net als in 2013 staat Ramsey Nasr centraal. Hieronder als eerbetoon en herinnering nogmaals zijn prachtige gedicht. 

Sonnet voor 456 letters

En hier gebeurt het allemaal: vanbinnen
liggen de zinnen doodstil ingeklapt
als chromosomen, diep onder mijn kaft.
Ze wachten op een oog om te beginnen.

U leest – en loom weet zich een vers te ontspinnen.
Het was een val, u bent erin getrapt.
Geen geld of eeuwigheid wordt u verschaft.
Hooguit een ander heeft hier bij te winnen.

Andermans letters kapen uw gedachten:
mijn minutieus verzonnen DNA
Heeft uit het niets al wat bestaat onttroond.

Mijn lichaam fonkelt op geroofde krachten.
Voel hoe ik groei en blakend openga.
Wie leest, wordt door het leven zelf bewoond.

Ramsey Nasr

--

Foto: wethouder van Onderwijs Ingrid van Engelshoven onthult het Sonnet voor 456 letters van Ramsey Nasr in de Centrale Bibliotheek van Den Haag. Foto: Maurits Burgers.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...