zondag 6 februari 2022

Poging of besluit

Vandaag kwam ik deze notitie tegen die ik in 2011 schreef:

"Morgen laatste bijeenkomst in het kader van de training Pakje Kans! die mijn werkgever heeft aangeboden om te stoppen met roken. Ik dank trainster Marianne Haverkamp van Stivoro en mijn medecursisten, want ik had het allemaal niet willen missen. Wat een verschil tussen een POGING en een BESLUIT om te stoppen, en wat een opluchting!"

Ik was daarvoor al 24 keer gestopt met roken en evenzovele keren weer begonnen, altijd cold turkey en meestal omdat ik er opeens geen zin meer in had, halverwege een sigaret die me plotseling helemaal niet meer smaakte. Tot die keer in 2011 dat de Tweede Kamer waar ik werk de medewerkers een antirookcursus aanbood. Onwennig zaten we met ons elven bij elkaar in een vergaderzaaltje van de Kamer en vertelden we waarom we wilden stoppen met roken en wat we daar eerder aan gedaan of geprobeerd hadden.

Trainster Marianne Haverkamp leende me tegen het eind van de cursus een boekje uit, De verslaving voorbij, van Jan Geurtz, dat ik ging lezen. Eén zinsnede daaruit trok me over de streep: dat een poging om te stoppen halfhartig is totdat je het besluit neemt om het niet meer te doen. Pas dan bén je gestopt, terwijl al die pogingen je worden ingefluisterd door de roker in je binnenste die helemaal niet wil dat je stopt en je verslaving niet meer nodig hebt. 

Op dat moment was het gebeurd. Dat is nu al 11 jaar geleden, waarin het roken volledig uit mijn systeem verdwenen is en ik er helemaal geen last van heb als anderen om me heen dat wel doen.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...