woensdag 28 juni 2023

Gestold in de herinnering

Met deze kleurenfoto van De Oude Zaal (van de Tweede Kamer) in vol bedrijf keer ik weer even terug naar het moment waarop die genomen werd. We zien hier de groene bankjes, het rode tapijt, links achter de regeringstafel staatssecretaris Annelien Kappeyne van de Coppello (aan wie ik eerder een geschreven herinnering wijdde) en naast haar staatssecretaris Henk Koning.

In het midden van de zaal zien we de oude stenografentafel met daarnaast de ombouw van het stenografentrapje waarover mijn oud-collega's en ik ons geruisloos naar en van onze werkplek bewogen. Achter het spreekgestoelte staat de jonge Frank de Grave, in de nis achter hem ontwaren we Kamerbode Bertus van Leeuwen, op de voorzittersstoel zit de legendarische Dick Dolman, die steevast de hamer liet vallen om 23.00 uur en dan de vergadering sloot, met naast zich griffier Wolter Koops.

Het zijn beelden en personen die in mijn geheugen gegrift zijn, waardoor ik deze zaal zó weer kan betreden. Deze foto is gestold in mijn herinnering, en er komt direct weer beweging in het beeld door een denkbeeldige startknop in te drukken waardoor de tijd weer gaat lopen.

Waarom de Kamer ooit is weggegaan uit deze sfeervolle zaal vol historie is me tot op de dag van vandaag een raadsel. Inmiddels ligt het Binnenhof er verlaten bij, al konden geïnteresseerden onlangs - op 17 juni 2023 tijdens de Dag van de Bouw - weer even in deze zaal, die van de Eerste Kamer en meer lieux de memoire in dit sprookjesachtige complex rondkijken. Ik heb geen gebruik gemaakt van die gelegenheid en ben er in mijn eigen herinnering naar teruggekeerd, zoals ik dat wel vaker doe nu ik na mijn pensionering terugkijk op mijn werkende leven. 

Die terugblik begon in december 2022 in de Haagse Kunstkring met het project Kijken naar het Binnenhof, waarin ook de Oude Zaal voorbij kwam in woord en beeld. Op de gelijknamige website https://www.kijkennaarhetbinnenhof.nl/ is dat allemaal nog terug te zien.

Herinneringen rijpen als goede wijn. Neem af en toe een glaasje, doe je ogen even dicht, en de beelden ontvouwen zich met het boeket voor je geestesoog. Santé! 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...