maandag 12 juni 2023

Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië 1945-1950

‘Onafhankelijkheid, dekolonisatie, geweld en oorlog in Indonesië 1945-1950’ is de titel van het gelijknamige onderzoek van het Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde (KITLV), het Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) en het NIOD Instituut voor Oorlogs-, Holocaust- en Genocidestudies, waarvan de resultaten werden gepresenteerd op 17 februari 2022.

https://www.niod.nl/nl/projecten/onafhankelijkheid-dekolonisatie-geweld-en-oorlog-indonesie-1945-1950



Op woensdag 14 juni 2023 vindt in de Tweede Kamer eindelijk het plenaire Kamerdebat plaats over de kabinetsreacties op dit onderzoek: https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/plenaire_vergaderingen/details/activiteit?id=2022A10179

In de Volkskrant van vandaag - 12 juni 1023 - schrijven Stan Meuwese, Jurjen Pen en Theo de Roos in hun ingezonden bijdrage over dit onderzoek en het Kamerdebat. Theo de Roos is emeritus hoogleraar strafrecht, Jurjen Pen is advocaat en Stan Meuwese is rechtshistoricus, gepromoveerd op de rechtsgeschiedenis van de militaire dienstplicht.

Zij zetten zich in voor rehabilitatie van Indiëweigeraars en betogen in hun artikel: "We moeten ons koloniale verleden, ook in de eindfase, onder ogen durven zien. Het verwerken van het verleden, Vergangenheitsbewältigung, zoals de Duitsers dat noemen – en zij hebben er veel ervaring mee - begint met de waarheid te erkennen. Zaken bij de naam noemen."



















Met Stan Meuwese heb ik al een tijd contact in verband met de dienstweigering van mijn vader, die vanwege zijn overtuiging drie jaar gevangenisstraf kreeg nadat hij met medeweigeraars voor de krijgsraad was verschenen. Over mijn vader en zijn principiële daad schreef ik al eerder een essay, en samen met Stan een artikeltje in het Vredesmagazine nr. 3 van 2021: van https://sites.google.com/site/driejaarvooreenzuivergeweten/artikel-vredesmagazine-2021

Dit jaar werk ik aan een boek over mijn vader aan de hand van zijn nagelaten cahiers, die hij grotendeels tijdens zijn gevangenschap vulde met beschouwingen, dagboekaantekeningen, tekeningen, gedichten, boekbesprekingen en meer. Daardoor kan ik hem aan de hand van zijn eigen geschriften sprekend invoeren.

Alle reden om woensdag naar de Tweede Kamer te gaan en er het plenaire debat te volgen vanaf de publieke tribune. Het is voor het eerst sinds ik september 2022 met pensioen ging en nu dus als bezoeker en niet meer als medewerker van de Kamer naar binnen ga. Ik ben er namens mijn vader. Stan Meuwese liet me weten dat Jurjen Pen er ook zal zijn.  




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...