vrijdag 15 april 2022

Eerste liefde

We vieren en beleven momenteel de 87ste Boekenweek, met een ode aan de eerste liefde, het thema van deze editie.

Natuurlijk komt bij dit thema meteen de foto naar boven die ik hier laat zien, van een eerste liefde die ik van nabij heb meegemaakt. Op de foto zien we, staand, van rechts naar links, mijn zoon Zwier met naast zich Roosje, zijn eerste verloofde zoals we haar bij ons thuis altijd noemden. In de herinnering is die benaming dan ook voor eeuwig uitgebeiteld in sierlijke krulletters.

Naast haar, zittend, haar broertje Jules, in de buggy waar hele generaties kinderen in zijn rondgezeuld, met in het erachter hangende netje wisselende hoeveelheden spulletjes en boodschappen. Inmiddels zijn deze kleuters volwassen en lopen ze - eerste en tweede liefdes later - nu zelf achter de kinderwagen.

En aangezien we het toch over de Boekenweek hebben, ga vooral naar de boekwinkel voor het boekenweekgeschenk van Ilja Leonard Pfeijffer en het boekenweekessay van Marieke Lucas Rijneveld. Strijk in de winkel met je vinger langs de boekruggen in de kast, en verras en verwen jezelf - en wie weet je geliefde - met een liefdevol boek.

En lees natuurlijk het boekenweekgedicht 2022 van Bart Moeyaart. Want waar zouden we zijn zonder de liefde en de poëzie?

Kortom

van je ware zijn er zeven op de wereld
je weet nog niet dat ik daar een van ben

mogelijk zal ik je nooit omhelzen
toch is de ware liefde onderweg

we reizen in een touringbus bergop
bergaf remmen we mee met onze voeten

dan stapt weer iemand met de glimlach uit
recht in de armen van een zielsverwant

evengoed stapt stervend vuur weer op
of zal ik zeggen: sissend kooltje

de achterbank, daar wordt getreurd
ik ben gaan houden van het woordje ongewisss

met dat verschil dat jij je tijd verspilt
aan witte nachten, wanhoop, wachtmuziek

kortom aan alles wat ons eenzaam maakt
ik ga je op een dag verrassen

leef door en zoek of wanhoop niet
de bus rijdt voor en als je mij ziet

zeg je: ah.

Bart Moeyaert



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...