donderdag 7 april 2022

DOET DAT BILLIJCK IS EN RECHT

Afscheid van het Binnenhof. Op deze foto die ik maakte tijdens een van mijn talloze wandelingen door het voormalige ministerie van Justitie zien we in een van de portalen van het meesterwerk van architect Cornelis Peters een wandschildering van Vrouwe Justitia. 

Het is een van de vele schilderingen en ornamenten in dit rijk gedecoreerde gebouw, waardoor je er telkens weer nieuwe ontdekkingen kunt doen. Of beter, kón doen, want vanwege de grootschalige renovatie van het Binnenhof zijn de Eerste en Tweede Kamer en de Raad van State - het deel dat nog op het Binnenhof zetelde en daar vergaderde - inmiddels vertrokken van het Binnenhof, waar ik na mijn pensionering later dit jaar niet meer (in functie) zal terugkeren.

Natuurlijk heb ik van deze wandschildering geprobeerd te achterhalen wie de maker ervan is, maar ook het RKD (Rijksbureau voor Kunsthistorische Documentatie) weet dat kennelijk niet. Wél is daar de volledige inscriptie te vinden die op mijn foto hier slechts gedeeltelijk te zien is: TRECK U NIET AEN WAT IJEDER SEGHT, MAER DOET DAT BILLIJCK IS EN RECHT. Het lijkt me behalve een treffende weergave van de rol van Vrouwe Justitia en de rechterlijke macht ook een mooi motto voor ons aller individuele leven en handelen. 

Het zijn benarde tijden waarin we leven, met crises en dreigingen alom, dus een morele opsteker als deze kunnen we allemaal wel gebruiken. Daarom: Trek je niet aan wat een ander zegt, maar doe wat rechtvaardig is en recht.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...