dinsdag 11 januari 2022

De bordesscène van het kabinet-Den Uyl

Afscheid van het Binnenhof. Gisteren - 10 januari 2022 - waren we getuige van de bordesscène van het kabinet-Rutte IV op de trappen van paleis Noordeinde, waar de ministers vanwege de geldende coronaregels op anderhalve meter van elkaar stonden. Natuurlijk moest ik meteen terugdenken aan het eerste kabinet dat ik op het Binnenhof heb meegemaakt, het inmiddels welhaast legendarische kabinet-Den Uyl. Voor deze gelegenheid heb ik er de foto bij gezocht van de bordesscène met koningin Juliana op de trappen van paleis Huis ten Bosch, op een zonnige 11de mei 1973 gemaakt door Bert Verhoeff / Anefo.




We zien op de achterste rij v.l.n.r.: Pronk, Boersma, Westerterp, Vredeling, Duisenberg, Brouwer, Lubbers en Trip; en op de voorste rij v.l.n.r.: Van der Stoel, Gruijters, De Gaay Fortman, Den Uyl, koningin Juliana, Van Agt, Van Doorn, Vorrink en Van Kemenade. Dat waren nog eens tijden. 

In mijn kleine serie Afscheid van het Binnenhof en op de gelijknamige themasite sta ik de komende tijd nader stil bij dit kabinet, dat als motto had: "Spreiding van kennis, macht en inkomen". Het was ook toen al bijzonder erbij te hebben gezeten, tijdens de lange en vaak nachtelijke debatten in de Oude Zaal.

Nu we volgende week in de tijdelijke behuizing van de Tweede Kamer de debatten gaan beleven over de regeringsverklaring van het nieuwe kabinet is de geschiedenis zeer voelbaar en is het mooi en zintuiglijk om de uiteinden daarvan over een periode van 47 jaar met mijn vingertoppen te kunnen aanraken.

Dat wordt een thema in het komend najaar bij de Haagse Kunstkring waar ik als werkend lid van de afdeling Letteren op mijn eigen manier afscheid van het Binnenhof ga nemen. In deze korte reeks ook daarover meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Echte liefde

Brief van mijn overgrootvader, London, 1882 (Ook) van je familie moet je het hebben. Een tijd geleden kwam de prachtbrief weer te voorschijn...